برخی از ابزارهای مهم در کنار داکر

برخی از ابزارهای مهم در کنار سرویس داکر که کمک به راه‌اندازی و استفاده از این سرویس می‌کنند را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید. در ادامه برای هر کدام توضیح مختصری ارائه می‌شود.

ابزار Kitematic:

با استفاده از این ابزار به راحتی می‌توان با سرویس‌دهنده‌ی داکر ارتباط گرفت و تمام مواردی که در Docker Client با استفاده از دستور (Command) به سرویس‌دهنده‌ی داکر ارسال می‌شد با استفاده از GUI بسیار زیبای این نرم‌افزار انجام داد. بسیار رابط کاربری عالی داشته و به خوبی می‌شود با این نرم‌افزار تمام اتفاقاتی که سمت Client باید انجام شود را بررسی و مدیریت کرد. این ابزار ابتدا برای استفاده در سیستم‌عامل مک توسعه داده شده بود که بعد از آن برای سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس نیز توسعه داده شد. به صورت پیش‌فرض به مخزن Docker Hub نیز متصل می‌شود و با استفاده از رابط کاربری آن می‌توان در این مخزن ایمیج‌های مورد نظر خود را بررسی و از آنها استفاده کرد. برخی از قابلیت‌های مهم برای اجرا کردن کانتینرها که شما باید در رابط خط فرمان (CLI) باید به آنها توجه کنید در این ابزار به خوبی و سادگی با استفاده از واسط گرافیکی کاربر (GUI) برای شما محیا شده است. به عنوان مثال تغییر و تنظیم والیوم‌های داخل کانتینر، مشاهده‌ی لاگ کانتینر به صورت زنده، ایجاد و تغییر پورت‌ها و … .

پیشنهادم این است که در ابتدا برای یادگیری بهتر و آشنایی بیشتر با سرویس داکر و دستورات مورد استفاده در آن از این ابزار استفاده کنید تا مشاهده‌ی دقیق‌تری از اتفاقات صورت گرفته داشته باشید و بعد از اینکه به دستورات سرویس داکر مسلط شدید دیگر نیازی به استفاده از Kitematic ندارید.

ابزار Docker Machine:

ابزار داکر ماشین

این ابزار برای راه‌اندازی یه ماشین مخصوص کار با داکر می‌باشد. با استفاده از این ابزار شما یک ماشین مجازی (VPS) راه‌اندازی خواهید کرد و تمام موارد مربوط به داکر را در آن خواهید داشت. با استفاده از این ابزار می‌توانید ماشین‌های مختلف را مدیریت کرده و انواع اقدامات اعم از به روز رسانی، استارت، استوپ، شروع مجدد و اقدامات دیگر را بر روی ماشین‌ها انجام دهید. این ابزار واسطی بین داکر سرویس‌دهنده و محیط نصب آن با محیط کاری شما می‌باشد. برای زمان‌هایی که نیاز دارید با سرویس داکر کار کنید اما سیستم‌عاملی که دارید ویندوز یا مک می‌باشد این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید سرویس داکر را داشته باشید.

ابزار Docker Toolbox:

Docker Toolbox

این ابزار تجمیع تمام ابزارهایی که توضیح دادیم می‌باشد و تمام آنها را در خود دارد و با نصب آن بر روی ویندوز یا مک می‌توانید تمام ابزارها را یک‌جا داشته باشید. مواردی که در ابزار وجود دارد شامل:

  • Docker Engine
  • Docker Machine
  • Docker Compose
  • Kitematic
  • VirtualBox

ابزار Docker Compose:

Docker Compose

این ابزار که خودم هم خیلی ازش استفاده می‌کنم به شما کمک می‌کند که یک یا تعدادی از کانتینرها رو در قالب سرویس‌های مختلف راه‌اندازی کنید. با استفاده از این ابزار شما تمام کانفیگ‌ها و موارد مد نظر خود را در یک فایل متنی با فرمت Yaml قرار می‌دهید که باید به نحوه‌ی قرارگیری عبارات با فرمت مناسب آنها در کنار هم توجه کنید، سپس با استفاده از یک دستور تمام آن کانتیرها را راه‌اندازی و اجرا خواهید کرد. از مزایای استفاده از این ابزار اینه که شما یک بار تمام موارد مد نظر خود در راه‌اندازی سرویس را مشخص می‌کنید سپس این فایل‌ را در محل‌های مختلف اجرا می‌کنید.

ابزار VirtualBox:

VirtualBox

این ابزار به ما کمک می‌کند که داخل سیستم‌عامل خودمون به صورت مجازی و کاملا مجزا یک یا چند سیستم‌عامل دیگر داشته باشید. به نظر خیلی از دوستان با این ابزار آشنایی کامل رو دارن و از اون یا موارد مشابه اون همانند Vmware Workstation دارن استفاده می‌کنند. از این رو توضیح بیشتری در این باره نمی‌نویستم اما این نکته مهم که از این ابزار برای ایجاد ماشین مجازی (VPS) استفاده می‌شود. در ضمن این ابزار به صورت متن باز ارائه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

مقاله های داکرمی

داکر - Docker

چطوری از Kitematic استفاده کنیم؟

امروز می‌خوایم در مورد نصب و معرفی قسمت‌های مختلف Kitematic با هم صحبت کنیم. Kitematic کارش اینه که برای شما یک داشبورد عالی ایجاد می‌کنه تا بتونید به خوبی با سرویس‌ داکر کار کنید. به شدت ساده و عالی می‌تونید

توضیحات بیشتر »
داکر - Docker

نصب Docker ToolBox بر روی ویندوز

قبلا در این لینک در مورد نصب داکر با استفاده از پکیج بر روی ویندوز صحبت کردیم. در اینجا می‌خواهیم با استفاده از Docker ToolBox بر روی ویندوز داکر را نصب و از آن استفاده کنیم. نکته اینکه این روش در بیشتر

توضیحات بیشتر »
پیمایش به بالا